Blog

Weronika Dowżycka

Moje dziecko się jąka. Jak mogę mu pomóc?

Jąkanie pojawia się u około 90% dzieci w wieku przedszkolnym. W przypadku zdecydowanej większości stanowi zjawisko rozwojowe i przemija samoistnie. Mówimy wtedy o tak zwanej rozwojowej niepłynności mowy, która pojawia się na skutek gwałtownego skoku rozwojowego związanego z nabywaniem słownictwa

Dorosły u logopedy?
Weronika Dowżycka

Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?

Rozwój mowy dzieli się na kilka etapów: okres melodii, wyrazu, zdania oraz swoistej mowy dziecięcej. Każdy z nich zakłada nabywanie kolejnych umiejętności językowych, które warto wspierać. Co można zrobić aby wspomóc pociechy w harmonijnym rozwoju umiejętności prawidłowego mówienia? Oto kilka

rozwoj mowy
Klaudia Kluj-Kozłowska

Jak przebiega rozwój mowy?

Mowa to umiejętność, którą nabywamy poprzez naśladownictwo. Nie jest wrodzona. Dziecko uczy się jej od matki i otoczenia. Stopniowo zaczyna umiejętnie posługiwać się różnymi grupami mięśni i koordynować ich ruchy. Kontrolę nad nimi pomagają utrzymać wrażenia kinestetyczne oraz słuchowe (Styczek,

Karolina Górska

Niepłynności w mowie dziecka – czy to powód do niepokoju?

Wielu rodziców czeka na moment, w którym ich dziecko zacznie mówić. Jest to niewątpliwie czas w rozwoju malucha, na który rodzice czekają i cieszą się, gdy zaczynają pojawiać się pierwsze słowa. Czasem pociechy nabywają tak wiele wyrazów, że zaczynają zalewać

dziecko
Klaudia Kluj-Kozłowska

Smoczki, pieluszki, palce do…buzi?

Nie dziwi nas widok noworodka, który odruchowo zaczyna ssać wszystko, co znajduje się w jego zasięgu – pierś, kocyk, zabawkę, kciuk. Czy nie rozczula nas widok maluszka zasypiającego z włożonym do ust paluszkiem? Należy jednak zadać pytania – czy, a

Jak wpływać na rozwój mowy naszego dziecka
Klaudia Kluj-Kozłowska

Jak wpływać na rozwój mowy naszego dziecka?

Podpowiadamy, co robić, by prawidłowo rozwijać funkcje komunikacyjne u najmłodszych pacjentów. 1. Chcesz coś zakomunikować dziecku? Podstawowa zasada! Nawiąż z nim kontakt wzrokowy. 2. Buduj proste konstrukcje gramatyczne – zdania niech będą krótkie i logicznie ze sobą powiązane. Mów o

Skip to content