Zaburzenie połykania u dorosłych przeszkodą w leczeniu ortodontycznym

twarz aparat na zęby

Język od zadań specjalnych

Zakończenie leczenia ortodontycznego nie zawsze jest zwiastunem nowego etapu. Utrwalone, nie poddawane odpowiednim działaniom terapeutycznym zaburzenia artykulacji oraz nieprawidłowości połykania sprawiają, że po kilku miesiącach, czasem latach możemy wrócić do punktu wyjścia i konieczne będzie założenie kolejnego aparatu.

Do Centrum Diagnozy i Terapii Neurologopedycznej kierowane są m. in. osoby w trakcie lub po zakończeniu leczenia ortodontycznego, u których obserwuje się zaburzenia artykulacji. Mogą one być związane z nieprawidłowościami w pracy języka, jego nieodpowiedniej pozycji spoczynkowej. Bardzo często wiążą się także z dysfunkcjami w zakresie połykania, które mogą pojawić się i utrwalić już w dzieciństwie. W okresie, gdy język powinien zacząć wykonywać ruchy bardziej w pionie niż w poziomie jak przy ssaniu, w tym kciuka i smoczka.

Współczesna nauka, wyniki przeprowadzonych badań i obserwacje specjalistów, jasno wskazują związki zaburzeń artykulacji z nieprawidłowym ułożeniem języka, zaburzeniami połykania i wadami zgryzu.

Problem ten może także dotknąć dorosłych w chwili zdjęcia aparatu. Proszę wyobrazić sobie osobę, dla której aparycja jest bardzo ważna – po kilku latach ściąga aparat i gdy mija pół roku, rok, wada zgryzu wraca do stanu sprzed leczenia.

Leczenie ortodontyczne przebiega bez powikłań, ale winowajcą okazuje się.. język. Podczas połykania i mowy wykonuje nieodpowiednie ruchy np. napierając na dolne zęby i wypychając je.  Pacjent chcąc być pewnym efektów powinien rozpocząć „pracę u podstaw”. Dlatego podczas terapii z dziećmi zalecamy zawsze konsultację w gabinecie ortodonty, po to, aby mieć pewność, że zgryz prawidłowo się kształtuje.

aparat na zęby

Kiedy można się spodziewać pierwszych sukcesów?

Sukcesy związane są z motywacją pacjenta i odpowiednim programem terapeutycznym. Nastawieni na pracę pacjenci widzą poprawę już po kilku tygodniach lub miesiącach. Skuteczność terapii jest zależna od jej systematyczności i wielkiej konsekwencji w pracy indywidualnej, wykonywanej poza warunkami gabinetowymi.

W Centrum przeprowadzamy szczegółową diagnozę i stwarzamy zindywidualizowany plan terapii dla każdego z naszych podopiecznych. Podczas systematycznych zajęć opracowujemy strategie radzenia sobie z problemem, wybieramy odpowiednie ćwiczenia i kontrolujemy prawidłowość ich wykonania. Proszę pamiętać, że mówimy o połykaniu i pozycji języka nie tylko w trakcie mówienia, ale także wtedy, gdy nie mówimy.

To wbrew pozorom wcale nie jest dla pacjentów proste, ponieważ to połykanie właśnie, jest czynnością, która dzieje się automatycznie i zazwyczaj nie przywiązujemy do niej uwagi. Pierwszym krokiem jest zatem zrozumienie problemu, następnie automatyzacja nawyków.

Pytając pacjentów, gdzie umieszczają język podczas przełykania śliny większość odpowiada, że nie ma pojęcia. Naszym zadaniem w Centrum jest więc wytłumaczenie na czym powinna polegać prawidłowość tego procesu.

Dobry nawyk wypracowujemy ćwicząc i kontrolując się. Wsparciem terapii jest wykorzystanie elektrostymulacji podczas połykania, które uświadamia pacjentom, jakie procesy zachodzą w jamie ustnej i na co zwrócić uwagę, aby założony aparat był na tyle skuteczny, że nie trzeba będzie do niego wracać.

Zespół CDiTN

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spis treści

Zobacz posty o podobnej tematyce

Gabinet Borowo CDiTN

Zaburzenia przetwarzania słuchowego

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) to zespół objawów wynikających z zaburzeń pracy zmysłu słuchu na poziomie centralnego układu nerwowego (CUN). Sposób funkcjonowania dziecka z APD przypomina

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Sprawdź naszą politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej.