Moje dziecko się jąka. Jak mogę mu pomóc?

team-spirit-2447163_1920

Jąkanie pojawia się u około 90% dzieci w wieku przedszkolnym. W przypadku zdecydowanej większości stanowi zjawisko rozwojowe i przemija samoistnie. Mówimy wtedy o tak zwanej rozwojowej niepłynności mowy, która pojawia się na skutek gwałtownego skoku rozwojowego związanego z nabywaniem słownictwa oraz tworzenia wypowiedzi złożonych. Objawia się wtedy przeważnie powtarzaniem sylab lub słów. Istnieje jednak niewielka grupa dzieci (około 5%), u której jąkanie się utrzymuje i/lub nasila.

Czynniki ryzyka

Badacze wyróżniają kilka czynników ryzyka utrzymania się jąkania. Należą do nich:

  • płeć – chłopcy jąkają się częściej niż dziewczynki w stosunku 2:1;
  • historia jąkania w rodzinie;
  • opóźniony/przyspieszony rozwój mowy u dziecka;
  • wiek dziecka (po ukończeniu 3 lat i 6 miesięcy);
  • czas jaki upłynął od pojawienia się pierwszych objawów niepłynności mówienia (6-12 miesięcy).

Objawy jąkania

Jąkanie może objawiać się na kilka sposobów:

  • Najłagodniejszą formą jest powtarzanie sylab lub całych słów, np. popopopoduszka, tam tam tam.
  • Kolejnym etapem jest przeciąganie głosek, np. poooooduszka.
  • Najsilniejszym objawem są tak zwane bloki, czyli trudność z wypowiedzeniem słów naznaczona napięciami.
  • Blokom często towarzyszą również embolofazje, czyli współruchy, takie jak marszczenie brwi, gestykulacja.

Jak pomóc dziecku?

Co można zrobić, by pomóc dziecku, u którego jąkanie się utrzymuje i/lub nasila?

Konsultacja logopedyczna

Przede wszystkim warto skorzystać z konsultacji logopedycznej, w momencie gdy niepokoimy się płynnością mowy naszych dzieci.

Wskazówki w warunkach domowych

  • Zadbaj o kontakt wzrokowy.
  • Kontroluj tempo własnych wypowiedzi, zwolnij.
  • Stosuj krótkie pauzy między wypowiedziami.
  • Pozwól dziecku swobodnie wypowiadać myśli w dogodnym dla niego tempie.
  • Nie narzucaj presji, dzieci często nie mają świadomości jąkania, uwagi takie jak ‘weź oddech’ czy ‘mów wolniej’ mogą spotęgować objawy jąkania oraz naruszyć pewność siebie dziecka.
  • Nie wyręczaj dziecka w mówieniu, chyba że samo o to poprosi.

Weronika Dowżycka

Udostępnij:

Zobacz posty o podobnej tematyce
Zrozumieć zaburzone rozumienie
Problemy z pamięcią po incydentach mózgowych

Czy mam problemy z pamięcią? Zaburzenia pamięci po incydentach neurologicznych Różnego rodzaju problemy neurologiczne, takie jak udar mózgu, pęknięcie tętniaka czy demencja, mogą wpływać na

dziecko - terapia on-line
Jąkanie – czy terapia jest konieczna?

Ważna wiadomość dla osoby z jąkaniem Jąkanie dotyczy nie tylko technicznego aspektu mówienia, ale również aspektu emocjonalnego człowieka. Twoje uczucia i przekonania na temat swojego

Dziękujemy za wiadomość.<br

Już wkrótce skontaktujemy się z Tobą!

Skip to content